Booking.com zet zich in om wilde dieren beter te beschermen tegen dieronvriendelijk toerisme. In 2018 startte World Animal Protection een samenwerking met deze grote speler in de reisindustrie, en ontwikkelde een beleid dat wrede attracties met wilde dieren tegengaat. Booking.com heeft nu besloten om dit beleid verder uit te breiden.

 

Dierenbescherming in en door de reisbranche

Het beleid van Booking.com zet hiermee één van de hoogste standaarden in de reisindustrie, en is de eerste in zijn soort die zowel accommodaties als ervaringen belicht. De eerste richtlijnen, die in 2019 verschenen, houden in dat elke partner die via Booking.com een attractie of accommodatie aanbiedt, het dierenwelzijnsbeleid moet naleven.

 

Welke veranderingen voor wilde dieren worden er gemaakt?

De betrokkenheid en inzet van Booking.com voor wilde dieren, is opnieuw een aanzienlijke stap vooruit. Hierdoor is het voor grote aantallen attracties verboden geworden om tickets via het platform te verkopen. Bovendien is de organisatie vastberaden om het beleid voortdurend te blijven toetsen zodat het relevant en actueel blijft.

Booking.com zal de volgende zaken niet aanbieden of promoten:

  • Directe interactie of shows met zeezoogdieren (zoals dolfijnen, walvissen en zeeleeuwen), olifanten, beren, grote katachtigen, reptielen, roofvogels, orang-oetans en andere primaten, en luiaards.
  • Dierengevechten van welk soort dan ook (bijvoorbeeld berengevechten, worstelen met krokodil/alligator, hanengevechten, stierenvechten).
  • Elk soort dierenraces (paardenrennen, races met hazewindhonden, struisvogelraces, rodeo’s, olifantenpolo).
  • Trofeejacht, ‘canned hunting’ en elke vorm van sportvissen.
  • Ritten op wilde dieren (zoals olifantenritten, rijden op een struisvogel).
  • Aquaria met walvissen en dolfijnen in gevangenschap.
  • Voorzieningen waar wilde dieren doelbewust worden gefokt voor commerciële producten, inclusief krokodillenfarms, civet koffie farms, berengal farms, schildpadfarms, tijgerfarms, slangenfarms.
  • Locaties waar bezoekers producten kunnen kopen die van wilde dieren afkomen (bijvoorbeeld schilden van schildpadden, schildpaddenvlees, slangenhuiden, krokodillenkoppen).

 

Vergroten van transparantie

De hoge dierenwelzijnsstandaarden worden ondersteund door de eerste editie van het Tracking the travel industry report. Dit laat zien hoe toonaangevende wereldwijde reisorganisaties presteren qua dierenwelzijn, en het vestigt de aandacht op de noodzaak van voortdurende verbetering.

 

De coalitie van ethisch toerisme met wilde dieren

Booking.com is samen met Airbnb, ANVR en Intrepid Travel, lid van de Coalition for Ethical Wildlife Tourism (CEWT). De coalitie heeft als doel een einde te maken aan wreed entertainment met wilde dieren in de toeristenindustrie. Daarmee laten de aangesloten reisorganisaties zien dat er ook vanuit hun branche vraag is naar diervriendelijkheid.

 

Toerisme niet terug naar oude normaal

COVID-19 schudde de wereld wakker om de omgang met wilde dieren te herzien. We moeten sociale en fysieke afstand tussen mensen en wilde dieren waarborgen– de dieren in het wild laten, waar ze horen. Dit zal mogelijk het risico op komende pandemieën verminderen en het leven van wilde diersoorten verbeteren.

 

Het lijden moet stoppen

Wereldwijd ondergaan meer dan een half miljoen wilde dieren in gevangenschap verschrikkelijke wreedheden voor toeristisch vermaak. Daarbij gaat het om uiteenlopende soorten zoals olifanten, kamelen, luiaards, tijgers en dolfijnen. Voorbeelden van het dierenleed dat zij ondergaan:

  • Weggerukt worden uit de natuurlijke leefomgeving;
  • Getraind worden met afranselingen en ontberen van voedsel;
  • Opgepropt leven in zeer ongeschikte omstandigheden, geketend en geïsoleerd;
  • Gedwongen tot interactie met mensen.

Veel van de dieren zijn er zeer slecht aan toe en getraumatiseerd voor de rest van hun leven.

 

Booking.com en World Animal Protection over samenwerking

Marianne Gybels, Director, Global Sustainability, Booking.com:

‘Niet alleen is het beschermen van dieren een ethische verplichting, het is ook belangrijk voor onze gasten. Samen met World Animal Protection zijn we toegewijd om voortdurend onze dierenwelzijnsrichtlijnen te verzekeren, om zo een van de meest robuuste en uitgebreide in de sector te blijven.   

We ontmoedigen ten stelligste elk vermaak waarbij wilde dieren worden gebruikt en zien de wereld liever als een plek waar alle dieren vrij kunnen zijn van gevangenschap of wrede uitbuiting.’

Sanne Kuijpers, Campagnemanager wilde dieren bij World Animal Protection Nederland:

‘De transitie naar diervriendelijk toerisme is niet allen beter voor zowel dieren als mensen, het is integraal aan het zekerstellen van een duurzame toekomst voor de wereldwijde toerisme-industrie. We zijn blij dat Booking.com wilde dieren in het toerisme beschermt. We onderschrijven hun richtlijnen en hopen meer reisorganisaties hun voorbeeld te zien volgen.’

 

Zorg dat jouw vakantie niet bijdraagt aan dierenmishandeling

Het is belangrijk dat toeristen hun steentje bijdragen om dieren te beschermen op vakantie, net als reisorganisaties. Lees meer over hoe je een olifant-vriendelijke toerist kunt zijn, of lees de tips voor een diervriendelijke vakantie.

Bron: World Animal Protection

 

nieuwsbrief dierentips