Puppyplaats.nlPuppyPlaats.nl brengt vandaag de onderzoeksresultaten naar buiten van haar jaarlijkse brancherapport. Hieruit blijkt onder andere de grote waarde die Nederlanders hechten aan hun viervoeter. Zo beschouwt 99% van de baasjes hun hond als familielid en houdt 54% meer van hun hond dan van sommige directe familieleden.

Hond belangrijker dan sommige directe familieleden

Honden zijn voor Nederlanders niet zomaar huisdieren. Uit het onderzoek van PuppyPlaats.nl blijkt dat 99% van de eigenaren hun viervoeter beschouwd als deel van de familie. Waar 27% van hen evenveel van hun hond houdt als van hun familie, geeft ruim de helft (54%) aan meer van hun huisdier te houden dan van sommige directe familieleden. De overgrote meerderheid (89%) ervaart emotionele steun van hun hond. Nederlandse honden worden dan ook in de watten gelegd. 51% krijgt maandelijks een nieuw speeltje of ander cadeau. Slechts 5% krijgt dit nooit. Wanneer er een cadeau wordt gekocht, geeft ruim de helft van de baasjes toe daarvoor ooit meer geld te hebben neergelegd, dan voor een cadeau voor een direct familielid. In 70% van de gevallen wordt ieder jaar de verjaardag van de hond gevierd.

Meer dan 18% doet meer dan zes maanden onderzoek voor de aanschaf

Het grote belang dat Nederlanders hechten aan hun hond, zorgt ervoor dat er goed onderzoek wordt gedaan voordat zij er een aanschaffen. Gemiddeld wordt hier een tot drie maanden voor uitgetrokken, waarbij toekomstige baasjes zich inlezen op de verschillende rassen, zoeken naar de juiste fokker of opvang en hun huis voorbereiden op de komst. Zo’n 18% verlengt deze periode zelfs tot meer dan zes maanden.

Zorgwekkend is dat 10% van de kopers minder dan één dag aan onderzoek besteedt voor de aanschaf voor hun nieuwe viervoeter. “We zijn erg blij om te zien dat het overgrote merendeel van de toekomstige hondenbaasjes voldoende onderzoek doet, voordat zij een hond kopen. Onder de 10% die hier weinig tot geen tijd aan besteedt is het van belang om de bewustwording en educatie te verhogen. Een goede voorbereiding en doordachte beslissing staat namelijk gelijk aan een hoger welzijn van de hond en voorkomt dat honden niet als ‘impulsaankoop’ na enkele maanden in het asiel belanden”, aldus Niek de Jonge, dierenwelzijnsspecialist van PuppyPlaats.nl

De Labradoodle nog altijd het meest populaire ras

De Labradoodle staat al jaren op één als het gaat om het populairste hondenras in Nederland, en met bijna een half miljoen advertentieweergaven is dat dit jaar weer het geval. Labradoodles zijn in Nederland enorm populair geworden door hun vriendelijke, intelligente en hypoallergene aard, waardoor ze ideaal zijn voor gezinnen en mensen met allergieën. Hun speelse en trainbare karakter maakt ze uitstekende gezelschapshonden en partners in verschillende hondensporten. Op de tweede plaats staat de Labrador Retriever en de derde plaats is voor de Pomeriaan.

Opvallend dit jaar is dat de Nova Scotia Duck Tolling Retriever het meest aantal geïnteresseerden heeft per pup, maar liefst 700. Hieruit blijkt dat de vraag naar dit ras, dat zijn origine vindt in Canada en bekend staat om hun speelse gedrag, het aanbod sterk overstijgt.

Over PuppyPlaats.nl

PuppyPlaats.nl is de grootste gratis online dieren marktplaats van Nederland voor het (her)plaatsen van puppy’s en honden. Door een betrouwbaar en veilig platform te bieden streeft het bedrijf ernaar om het best mogelijke leven door de dieren te waarborgen. Maandelijks wordt het platform bezocht door ruim één miljoen unieke gebruikers. In mei 2021 werd het platform overgenomen door Pet Media Group, een in Stockholm gevestigde technologie startup. Pet Media Group ontwikkelt op Europese schaal leidende marktplaatsen gericht op dieren door, en zet geavanceerde technologie in voor; meer veiligheid en vertrouwen bij kopers en verkopers, meer gebruiksgemak en een hoger dierenwelzijn. Het bedrijf is actief in Scandinavië, de UK, Italië, Spanje en Tsjechië en met de overname van PuppyPlaats.nl sinds vorig jaar in Nederland.

Bron tekst en beeld: PuppyPlaats.nl