Amsterdam, 27 februari 2020 – Huisdiereigenaren vinden gedrag belangrijker kwaliteitsaspect van een dierenarts dan zijn kennis. 69 procent vindt het belangrijkste dat een dierenarts lief is voor het dier. Daarna volgen service van de dierenkliniek (65%) en hoe zij zelf worden behandeld (49%). Aspecten zoals scholing van medewerkers (39%), beschikbare apparatuur (35%) en aanwezigheid van een keurmerk (23%) scoren lager. AniCura, netwerk van meer dan zeventig dierenklinieken in Nederland, deed onderzoek onder 1.164 huisdiereigenaren naar de kennis over de zorgverlening voor dieren in Nederland.

Driekwart van de Nederlandse huisdiereigenaren ziet zijn huisdier als een kind en daarbij hoort ook vaak de beste zorg. Zeventig procent van de huisdiereigenaren geeft aan eerder met hun dier naar de dierenarts te gaan, dan dat ze zelf naar de huisarts gaan.

Bij de keuze van een nieuwe dierenarts zijn huisdiereigenaren iets rationeler. Zo wordt door veel huisdiereigenaren spontaan de afstand naar de kliniek als belangrijkste argument genoemd. Als huisdiereigenaren echter kunnen kiezen uit een aantal opties, zijn vakkundige aspecten bepalender voor hun ‘dierenartskeuze’. De top vijf:

  • kennis van een bepaald soort huisdier (89 procent)
  • kennis/ervaring van een bepaalde behandeling/aandoening (83 procent)
  • afstand vanaf huis (77 procent)
  • inschatten wanneer door te verwijzen naar een dierenarts met meer kennis (82 procent)
  • gevolgde opleidingen/nascholing (76 procent)

De medische kwaliteit speelt dan dus wel degelijk een rol. Hoewel het niet top of mind is bij de keuze voor een dierenarts, denken baasjes er wel over na. De kwaliteit van service is iets wat mensen kunnen beoordelen; van de medische kwaliteit wordt vaak aangenomen dat die goed is.

gedrag dierenarts

Vakkennis van levensbelang voor huisdieren

Voor huisdiereigenaren is het niet altijd makkelijk om een dierenarts te beoordelen. Op prijsstelling, afstand en kennis van verschillende soorten huisdieren kunnen veel eigenaren hun dierenarts beoordelen, maar of de dierenartsen kennis delen met andere dierenartsen, of ze een goed netwerk met andere dierenartsen hebben om door te verwijzen of dat ze aan nascholing doen, is alleen vaak alleen te achterhalen door dit te vragen aan de dierenarts.

Voor het belang van de gezondheid van een huisdier is het goed als een huisdiereigenaar zich verdiept in de kennis en ervaring van een dierenarts. Floor Stembert, dierenarts en praktijkmanager AniCura Kennemerland: “Er zijn talloze aspecten die de bekwaamheid van een dierenarts bepalen. Vaak hebben mensen geen idee welke vragen ze kunnen stellen aan een dierenarts om te beoordelen of hij voldoet aan hun eisen. Daarom hebben we een checklist opgesteld die helpt om een dierenarts te kiezen.”

gedrag dierenarts

Groot vertrouwen in de dierenarts

Ondanks dat ze niet alle kennis en vaardigheden van een dierenarts goed kunnen inschatten, hebben Nederlandse huisdiereigenaren veel vertrouwen in hun huidige dierenarts: 6 op een schaal van 7. Zo’n 85% van de huisdiereigenaren is tevreden over de kwaliteit van hun dierenarts. Zij beoordelen dit op effectiviteit van de behandeling en goede uitleg. Toch checkt 57% wel eens het advies of voorschrift bij anderen; vooral bij familie/vrienden en Google. In gesprek gaan met de dierenarts is een mogelijkheid. Net als een second opinion bij een specialist. Net als bij mensen is dit een hele gangbare optie. Op internet is veel te vinden, echter niet alle artikelen zijn inhoudelijk gecontroleerd door een dierenarts. Stembert: “Op onze website is dat wel zo en ook het LICG is een betrouwbare bron.”

Verkeerde diagnose 

De dierenartsen in Nederland zijn van hoge kwaliteit, toch heeft een op de vijf huisdiereigenaren wel een verkeerde diagnose of behandeling ervaren. “Wij stimuleren dat klanten kritischer worden over welke zorg door wie wordt uitgevoerd omdat dit de kwaliteit van de zorg voor huisdieren uiteindelijk alleen maar verbetert”, aldus Stembert. Bijscholing is voor dierenartsen niet verplicht in tegenstelling tot bij humane artsen. Stembert: “Het is echter wel essentieel voor een goede kwaliteit van zorg.”

gedrag dierenartt

Case Indy

Poes Indy Schaper werd afgelopen maand geopereerd aan haar oog door een dierenarts die zich verdiept heeft in oogaandoeningen, na doorverwijzing door een reguliere dierenarts. Floor Stembert: “Bij oogaandoeningen is het vaak lastiger om een diagnose te stellen. Onze kliniek werkt al jaren samen met een oogspecialist, daarom weet ik er, in verhouding, heel veel van af en kon ik Indy meteen helpen. Fijn voor Indy en voor het baasje. Niets is vervelender dan je dier te zien lijden en niet weten waar het door komt. Bij oogaandoeningen is het verstandig om bij twijfel altijd even een second opinion in te winnen bij een oogspecialist. In dit geval had Indy zelfs blind kunnen worden. Door te lang te wachten, kunnen problemen onherstelbaar worden.” Zie bijlage voor de hele case door de baasjes van Indy.

Extra cijfers/visuals
In de bijlage drie visuals met extra uitkomsten van het onderzoek. Gebruik deze gerust voor een toevoeging.

Over het onderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd in 2019 door onderzoeksbureau Dynata in opdracht van AniCura. Aan het onderzoek werkten 1.164 huisdiereigenaren mee, ouder dan 18 jaar verdeeld over heel Nederland.

 

Deze artikelen vind je mogelijk ook interessant:
Dierenartsen waarschuwen voor antivriesmiddelen
De zingende dierenarts

Meer info over huisdierenverzorging vind je elke maand in Hart voor Dieren magazine