Bont voor Dieren zoekt in een ludieke zesdelige serie de oplossing voor bont dat het straatbeeld uit moet. Steeds meer mensen leveren hun bontkraag, jas en accessoires in. Maar wat moeten we ermee??
Een dierentolk, vlogger Nino Wilkes, kunstenares Silvia B. en de eigenaar van kringloopwinkel Wawollie geven hun antwoord op de vraag: Bont, wat moet je ermee? Directeur Nicole van Gemert: ‘Via social media vragen we het grote publiek om een bestemming te bedenken voor de gigantische hoeveelheid ingeleverd bont. We willen al het ingeleverde bont de wereld uit, maar wel met respect voor dier en mens.’
Bont voor Dieren verzet zich sinds haar oprichting tegen het dragen van bont en de bontindustrie. Al het bont moet het straatbeeld uit en daarom voert de stichting al jaren campagne tegen ‘tweedehands bont’. Het kantoor aan de Panamalaan in Amsterdam staat dan ook bij veel mensen bekend als een inzamelpunt waar je bont in kan leveren. Spijt van een aankoop of wroeging bij een geërfde bontjas; mensen komen met allerlei redenen hun bontkraag, jas of accessoires inleveren bij de dierenbeschermingsorganisatie. Zoveel zelfs dat Bont voor Dieren met de snelgroeiende bontberg in haar maag zit.
‘Konijnenbontslippers, een jaguarmantel en een zeehondenbontjas, bij Bont voor Dieren hebben we alles al zien binnenkomen’, zegt directeur Nicole van Gemert. ‘We gaan altijd met respect om met het ingeleverde bont, en gebruiken het voor de gastlessen die we geven door heel Nederland. We hebben een speciale bonttest waarmee kinderen een stuk bont kunnen ‘testen’ om te achterhalen of het echt of nep is bijvoorbeeld.’
Diervriendelijk bont bestaat niet
Het wordt steeds moeilijker om imitatiebont van echt te onderscheiden en zelfs de goedkopere jassen hebben nu echte bontkragen. Keurmerken stellen bovendien dat het bont ethisch en diervriendelijk gemaakt zou zijn. ‘Niets van waar’, volgens van Gemert. ‘Er bestaat gewoonweg geen diervriendelijk bont. Het bont komt van dieren die hun korte leven in stalen kooien doorbrengen net iets groter dan een A4’tje. Deze realiteit dringt steeds beter door bij de consument en daarom wordt er veel meer bont ingeleverd bij ons.’
De serie, die uit zes vlogs bestaat, werd gemaakt door Roorda Reclamebureau, dat zich belangeloos inzet voor de stichting.