Al lange tijd strijden verschillende natuurorganisaties in Nederland en België voor een verbod op het levend koken van kreeften. Inmiddels heeft demissionair minister Carola Schouten aangegeven dat er aan zo’n verbod gewerkt zal worden.
Stop het levend koken van kreeften nu al
Minister Schouten (Landbouw, Natuur en voedselveiligheid) roept restaurants op om niet te wachten tot het verbod er komt, maar nu al te stoppen met levend koken van kreeften. Deze oproep doet zij na een motie van de Partij van de Dieren en de publicatie van een Brits onderzoek. Daaruit blijkt dat – voor dierenvrienden geen verrassing – schaaldieren stress en pijn ervaren als ze levend in kokend water worden gedaan.
De wetenschappelijke onderbouwing zou de basis kunnen worden voor het verbod. Verder geeft Schouten aan dat ook op Europees niveau naar mogelijkheden wordt gekeken.
Zwitserland kent al zo’n verbod
In Zwitserland geldt al vanaf 1 maart 2018 een verbod om kreeften levend te koken. Daar is voorgeschreven dat de kreeften eerst met elektrische schokken gedood moeten worden voordat de bereiding plaatsvindt. Ook is het in Zwitserland niet langer toegestaan om kreeften te vervoeren op ijs of in ijswater en moeten de dieren in een natuurlijke omgeving gehouden worden.
Het alternatief?
Een veel gehoord argument om kreeften levend te koken is dat het vlees anders te droog wordt. Maar Crustastun is een verdovings- en dodingsapparaat om kreeft te bereiden zonder dat het vlees van de kreeft ‘sappigheid’ en ‘soepelheid’ verliest. Het schakelt binnen 1 seconde de pijngewaarwording uit en kan het dier doden na 5 seconden.
Minister Schouten geeft aan dat ze voor het opstellen van een verbod wil laten onderzoeken wat de meest verantwoorde manier van bereiden is.
Na bereiding graag ook transport onder de loep
Meer er is nog meer werk aan de winkel, want ook het transport is voor veel kreeften een lijdensweg. De dieren worden vanuit Canada vaak in piepschuimdozen met gelpacks vervoerd. Ze worden daarbij verticaal gehouden met hun scharen omhoog. Ook wat het vervoer betreft kan én moet er dus nog veel verbeterd worden
bron: Vissenbescherming, GAIA, Nu.nl