Nu de coronacrisis heeft toegeslagen zijn Nederlandse asielen noodgedwongen andere openingsregels gaan hanteren. Ze willen immers hun medewerkers en de bezoekers zo veilig mogelijk houden. Wat houdt de crisis in voor een asiel? Wij spraken met Mirjam Addiks, beheerster van Dierenasiel Louterbloemen in Dordrecht, over de gevolgen voor de dieren en de mensen die aan haar opvang verbonden zijn.
HvD: Hebben jullie een speciaal openingsbeleid in het asiel tijdens de coronacrisis?
Mirjam: Louterbloemen is gewoon tussen 11.00 en 16.00 uur telefonisch bereikbaar. Wij proberen zoveel mogelijk telefonisch te behandelen. Dieren waar men afstand wil doen moeten even wachten als er geen nood aan de man is. Uiteraard bieden we hulp bij casussen als de opname van een eigenaar, brand, overlijden etc.
Zwerfdieren worden door onze eigen dierenambulance aangeleverd en ook zij werken volgens een protocol.
HvD: Zijn er überhaupt richtlijnen voor asielen vanuit het RIVM?
Mirjam: Er zijn geen richtlijnen voor asielen. Advies vanuit shelter medicine is gegeven maar dan nog heb je zelf veel uitdagingen om te tackelen. Denk aan looproutes, 7 dagen per week dierverzorging en 24/7 hulp bieden aan dieren in nood. Niemand vertelt je hoe je dat het best kunt oppakken: protocollen opstellen, extra hygiënemaatregelen, informeren medewerkers en vrijwilligers, vooruitdenken als er een lockdown zou komen, veterinaire zorg waarborgen en afspraken daarover maken. De RIVM-maatregelen worden hier opgevolgd maar dan blijven er nog genoeg aandachtspunten binnen de eigen organisatie om dierzorg te waarborgen en mensen zo veilig mogelijk te laten werken.
HvD: Hebben andere asielen jullie voorbeeld gevolgd, of andersom?
Mirjam: Geen idee, ik merk dat veel asielen hun poorten, terecht, voor publiek sluiten. De aanname van zwerfdieren gaat wel gewoon door en daar zal ieder asiel zijn eigen beleid op maken naast de regels van het RIVM.
HvD: Wat heeft de coronacrisis concreet voor gevolgen in jullie asiel voor de medewerkers en het werk dat verzet moet worden?
Mirjam: Wij zijn opgesplitst in twee kleine teams waar een hondenverzorgster en een kattenverzorgster en een ervaren vrijwilliger in zitten. Deze teams werken 7 dagen per week dag op dag af. Er werken nooit mensen met elkaar vanuit het andere team. Zo voorkomen we zelf onderlinge kan op besmetting. De meeste vrijwilligers hebben we verzocht thuis te blijven tot 6 april en de jongeren met een beperking hebben we ‘vakantie’ gegeven bij het asiel. De vrijwilligers van de dierenambulance werken zoveel mogelijk vanuit thuis in vaste koppels en de meldkamer heeft een aangepast uitvraagprotocol om de hulpverleners zoveel mogelijk te beschermen.
HvD: En wat zijn de gevolgen van de coronacrisis voor de dieren en de adopties?
Mirjam: Dieren die al gereserveerd waren zijn afgelopen zaterdag herplaatst. Verder beperken we zoveel mogelijk klanten over de vloer.
HvD: Zien jullie problemen voor de herplaatsing van dieren als dit een langere tijd gaat duren?
Mirjam: Ja, normaal gesproken hebben we veel aanloop van bezoekers. Dat wordt nu teruggeschroefd. De kanalen blijven hetzelfde om dieren onder de aandacht te brengen. De gang naar de asielen wordt minder aantrekkelijk gemaakt door de regels, maar dat is nu eenmaal niet anders.
HvD: Zijn er minder adopties momenteel door de coronacrisis?
Mirjam: Wij hebben nog niet heel veel last ervaren omdat een deel van dieren al gereserveerd was, maar als dit doorzet kan dan zeker gevolgen hebben.
HvD: Doen meer of minder mensen afstand van hun dier momenteel?
Mirjam: Ik hoor daar allerlei verhalen over maar bij ons valt het wel mee Mensen die afstand willen doen en die niet in een situatie zitten waarbij het dier direct weg moet vragen we tot 6 april te wachten. Bij een spoedopname vangen we het dier wel op.
HvD: Heb je nog tips voor dierenverzorgers en asielmedewerkers?
Mirjam: Dat je met gezond verstand de regels van het RIVM moet volgen, de zorg aan de dieren zoveel mogelijk moet waarborgen en dat je zuinig moet zijn op de mensen die zich in blijven zetten voor het asiel en de ambulance.
Wij moeten vooral vooruit blijven denken (zeker nog eens omdat we een nieuwbouw hebben voor ons nieuwe asiel naast de voordeur). We moeten contact met de mensen houden die thuis zitten en de rust bewaren. Om iedereen te laten weten hoezeer wij hen waarderen hebben we kaart aan al onze mensen gestuurd.
TIP:
De meeste asielen in Nederland maar ook België zijn tijdens de voormalige openingsuren telefonisch bereikbaar. Heb je interesse in een dier? Bel dan eerst even om te vragen wat de mogelijkheden en maatregelen bij het asiel van jouw keuze zijn.
Ook interessant voor jou:
Hondenhotel vangt honden op van coronapatienten
Het coronavirus en de handel in wilde dieren
Blijf op de hoogte van dierennieuws
Belangrijke nieuwtjes uit de dierenwereld ontvangen? Schrijf je dan in voor de gratis nieuwsbrief van Hart voor Dieren: