De Eerlijke Verzekeringswijzer presenteerde een nieuw onderzoek naar investeringen van verzekeraars in de bontindustrie en exotisch leer. Bont voor Dieren heeft natuurlijk meegewerkt aan dit rapport en wat blijkt?
De tien grootste levensverzekeringsmaatschappijen in Nederland investeren samen voor 1 miljard euro in zes modehuizen die bont en krokodillen- en slangenleer verwerken in kleding, tassen en schoenen!
Wij roepen je dan ook op je eigen verzekering te checken op het investeringsgedrag. Investeer je via je verzekering onbedoeld in ernstig dierenleed?
Het overgrote deel van de investeringen door verzekeraars wordt gedaan in de modehuizen Louis Vuitton, Burberry en Kering. Toonaangevende bontmerken waar we in internationaal verband actie tegen voeren, maar de werkelijke macht ligt bij de consument. Als we gewoonweg geen bont meer kopen en onze verzekeringsmaatschappij vragen te stoppen met investeren droogt de markt vanzelf op. Zo komt er eindelijk een einde aan de bontindustrie!
Dierenwelzijn wordt vaak ‘vergeten’ wanneer het gaat om maatschappelijk verantwoord ondernemen binnen de textielbranche. Er is veel aandacht voor arbeidsomstandigheden en milieu, wat uiteraard heel belangrijk is, maar het dierenleed achter de mode blijft onderbelicht. Het praktijkonderzoek van de Eerlijke Verzekeringswijzer geeft hier inzicht in waardoor iedereen in Nederland actie kan ondernemen.
Het volledige rapport is hier na te lezen. Een Nederlandse samenvatting is ook beschikbaar. Mensen die hun zorgen over de investeringen in dierenleed aan hun verzekeraar kenbaar willen maken, kunnen dit doen via de website van de Eerlijke Verzekeringswijzer en daarmee de oproep kracht bijzetten.