GAIA onthulde vandaag de “Unhappy Meal”, een sombere parodie op het bekende kindermenu. Met deze campagne vraagt de dierenrechtenorganisatie aandacht voor de erbarmelijke leefomstandigheden van de vleeskippen die McDonald’s gebruikt voor zijn gerechten. GAIA roept de fastfoodgigant op om actie te ondernemen en verbeteringen door te voeren. 

De nieuwe campagne werd vandaag door een droevige Ronald McDonald afgetrapt aan de ingang van een Brussels McDonald’s-filiaal. GAIA stelde zijn lugubere parodie op het bekende kindermenu voor: de Unhappy Meal. De menudoos van GAIA bevat macabere versies van de klassieke snacks van McDonald’s waaronder een potje “kippenbloed” saus en een portie kipnuggets gemaakt van kippenkoppen.

Een aantal Belgische en Amerikaanse influencers ontvingen deze Unhappy Meal. Tijdens het lanceringsevenement ontvingen voorbijgangers gadgets met het opschrift “I’m not lovin’ it”.

GAIA legt voor haar nieuwe campagne echter ook de nadruk op het online gebeuren. Zo werd er een nieuwe website (www.unhappymeal.be) gelanceerd en zullen in de loop van de komende weken meerdere visuals op sociale media worden gedeeld, die de huisstijl van McDonald’s parodiëren. Daarmee wil de dierenrechtenorganisatie het brede publiek bewust maken van het grote lijden van de vleeskippen. Via de website kunnen mensen de fastfoodketen dan ook een mail sturen om hun ongenoegen te uiten.

McDonald’s laat kippen vreselijk lijden

GAIA klaagt de wrede leefomstandigheden van de vleeskippen, die door McDonald’s worden gebruikt, al jaren aan. De kippen zien nooit het daglicht en leven in erbarmelijke omstandigheden op een bodem, die bedekt is met uitwerpselen en schadelijke ammoniak afgeeft. De bezettingsdichtheid kan oplopen tot 22 vogels per vierkante meter, dat is minder dan een A4’tje per kip. De kippen worden gekweekt om zo snel mogelijk te groeien en bereiken hun slachtgewicht in slechts 40 dagen, een tijd waarin hun gewicht met maar liefst 60 wordt vermenigvuldigd. Als gevolg daarvan kunnen ze al snel hun eigen gewicht niet meer dragen, waardoor ze aan pijn in de poten en gewrichten, kreupelheid en zelfs verlamming gaan lijden. Bovendien lijden ze ook aan buikzucht.

Better Chicken Commitment

Met deze campagne tracht GAIA McDonald’s nog maar eens aan te zetten om het Better Chicken Commitment (BCC) te ondertekenen. BCC is een overeenkomst waartoe de ondertekenaars zich verbinden en die een betere levenskwaliteit en betere slachtmethoden voor de vleeskippen garandeert. Veel bedrijven, waaronder concurrenten van McDonald’s zoals Subway en KFC, en supermarktketens als Colruyt, Delhaize en Carrefour, hebben zich al aangesloten bij het BCC en willen tegen 2026 voldoen aan de criteria. Deze criteria omvatten onder andere meer leefruimte en een kleinere bezettingsdichtheid in de houderijen, een verbod op snelgroeiende rassen, toegang tot natuurlijk licht en verrijking van de leefomgeving.

Ecologie als voorwendsel

McDonald’s haalt ecologische bezorgdheid aan als excuus voor het negeren van het BCC en beweert dat betere leefomstandigheden voor de kippen het milieu zouden schaden. Deze stelling is echter gebaseerd op een betwistbare en onvolledige studie, die door de sector werd gefinancierd. Hierbij werd de ecologische impact van het BCC zwaar overdreven en werd er geen rekening gehouden met de positieve gevolgen ervan voor het milieu. De waarheid is echter dat de door het BCC opgelegde strengere normen voor dierenwelzijn in de praktijk geen schadelijke impact hebben op het milieu.

 

GAIA-voorzitter Michel Vandenbosch besluit: “Met deze nieuwe campagne willen we de consument bewust maken van het immense dierenleed dat McDonald’s veroorzaakt door winstbejag te laten primeren op dierenwelzijn. McDonald’s moet vleeskippen afnemen die met meer respect behandeld zijn. Als concurrenten van de fastfoodketen zich kunnen engageren tot BCC, moet McDonalds ons niet komen vertellen dat zij dat ook niet kunnen.”