Hondenvoedingsproducent Pedigree maakte onlangs bekend dat het kunstmatige intelligentie (AI) inzet om asielhonden te transformeren tot menselijke datingprofielen. Gedurende een week (eind juni) werden de profielen te vinden op welbekende datingapps om met potentiële nieuwe baasjes te matchen.

De ludieke aanpak is bedacht als tegenreactie op het feit dat veel baasjes hun nieuwe hond vooral op uiterlijk uitkiezen en niet letten op karakter, met volle dierenasielen als gevolg. De campagne ondersteunt Pedigree’s wereldwijde ambitie om tegen 2030 elke hond ter wereld een fijn thuis te bieden.

Selecteren op uiterlijk
Het uiterlijk blijkt voor velen de belangrijkste factor bij het kiezen van een nieuwe hond, wat veel mismatches oplevert als blijkt dat het karakter van de hond niet bevalt of past binnen de thuissituatie. Volgens dierenasielen is dit een van de voornaamste redenen dat honden in het asiel belanden. ‘’80% van de honden die bij ons binnenkomen ter adoptie matchen qua behoeftes niet met de verwachtingen van de baasjes’’, zegt Rianne Steenbeek van Dierenasiel Crailo in Hilversum. De toenemende drukte binnen dierenasielen en een tekort aan vrijwilligers leidt tot enorme uitdagingen, vooral tijdens de zomerperiode.Om mensen bewuster te maken van hoe ze hun hond kiezen en hen aan te moedigen meer aandacht te besteden aan de innerlijke kenmerken van de hond, heeft Pedigree samengewerkt met AI-specialisten om vier bestaande asielhonden middels de innovatieve AI-technologie om te zetten naar menselijke datingprofielen. De ludieke ‘dogfishing’ activatie probeert vier bestaande asielhonden te matchen met potentiële baasjes via meerdere bekende datingapps.


Dogfishing
Voor de activatie zijn asielhonden Bakkie, Lizz, Sjakie en Freggel vanuit Dierenasiel Crailo in Hilversum middels AI getransformeerd in hun menselijke alterego’s. Op deze manier wordt visueel gemaakt hoe de honden eruit zouden zien als ze mensen waren, met de nadruk op hun karaktereigenschappen, interesses en hobby’s. Datingapp-gebruikers kunnen zodoende vanaf vandaag tot einde week worden ‘gedogfisht’. Wanneer gebruikers een match hebben met de menselijke hondenprofielen, informeert Pedigree hen dat ze ‘gedogfisht’ zijn met de boodschap dat er een hond is die wacht op een thuis, die niet kan wachten om kennis te maken.  Roel Govers, Corporate Affairs Director binnen Mars Nederland (moederbedrijf van Pedigree): “Het was bijzonder om Bakkie, Lizz, Sjakie en Freggel te zien veranderen in menselijke profielen. Met deze innovatie willen we op ludieke wijze duidelijk maken dat het kiezen van een geschikt huisdier verder gaat dan het beoordelen van het uiterlijk alleen. We hopen met onze ‘dogfishing’-activatie ervoor te kunnen zorgen dat meer asielhonden een geschikt, liefdevol thuis vinden.”
Datingapp met hondenprofiel
Pedigree On Tour
Pedigree streeft ernaar dat elke hond ter wereld in 2030 een permanent thuis heeft. Daarom wil het merk bewustwording creëren voor hondenadoptie via asielcentra. Een uiting van deze ambitie is Pedigree On Tour, waarbij Pedigree gedurende het jaar asielen en asielhonden helpt door middel van donaties en vrijwilligerswerk. Vooral tijdens de zomerperiode komen de dierenasielen om in het werk, en daarom helpt het Pedigree On Tour-vrijwilligersteam vandaag Dierenasiel Crailo in Hilversum een handje. Hier wordt tevens onderdak geboden aan de vier asielhonden die onderdeel zijn van de dogfishing-activatie. Het Pedigree On Tour-initiatief is een samenwerking tussen presentatrice Iris Enthoven en het vrijwilligersteam, bestaande uit Pedigree-werknemers.
Meer informatie over de campagne is te vinden via www.pedigreedogfish.nl.